De voordelen van wandelen

Veel mensen willen graag meer bewegen, maar weten niet hoe. Gelukkig hoef je het niet ver te zoeken en zijn een paar stevige schoenen al wat je nodig hebt. Wandelen is namelijk een hele simpele maar effectieve manier om je lijf te bewegen, en het heeft tal van voordelen.

Wandelen is eerst en vooral enorm toegankelijk. Je kan het doen waar en wanneer je wil, je hebt er bijna niets voor nodig (enkel een paar goede wandelschoenen) en het is volledig gratis. Je kan ervoor kiezen om er alleen op uit te trekken, een buddy mee te nemen of te gaan wandelen in groep. Alles is mogelijk!

Fysieke voordelen

Bij wandelen is het risico op blessures relatief klein, op voorwaarde dat je een goed paar schoenen aantrekt en dat je, zoals bij elke andere vorm van bewegen, het rustig opbouwt. Het is niet de bedoeling om van de ene op de andere dag meteen 10 km te wandelen, want daar gaan je spieren en gewrichten niet happy van worden. Dus bouw je afstanden rustig op. Althans, als je hier behoefte aan hebt. Het is ook helemaal prima om het bij kortere wandelingen te houden.

Wandelen verlaagt je bloeddruk en vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen. Het verbetert je conditie en versterkt je botten en spieren.

Mentale voordelen

Je wandelschoenen aantrekken heeft niet alleen een positief effect op je lichaam maar ook op je geest. Wandelen werkt namelijk tegen stress en depressieve gevoelens. Tijdens het wandelen maak je verschillende gelukshormonen aan, zoals serotonine en endorfine. Dit boost dan weer je humeur.

Het kan een manier zijn om je hoofd leeg te maken. Een goede babbel met een vriend(in) kan wonderen doen, zeker in combinatie met beweging in de natuur.

Andere voordelen

Wandelen brengt je op nieuwe plekken, doet je dingen ontdekken en leert je de kleine dingen des levens appreciëren. Het kan een manier zijn om je relatie met vrienden te onderhouden, of zelfs om nieuwe mensen te leren kennen. Kortom: wandelen is een enorm onderschatte manier om aan zowel je fysieke, mentale als emotionele gezondheid te werken. Go give it a try!